Αναπτυξιακό, Ρεαλιστικό, Συνετό και Αισιόδοξο χαρακτήρισε τον Προϋπολογισμό του 2025 η εισηγήτρια βουλευτής και γραμματέας της επιτροπής Οικονομικών, κ. Ασημίνα Σκόνδρα του. Σε άλλα σημεία της εισήγησής της ανέφερε:
“Με τιμά που ως ειδική εισηγήτρια στον Προϋπολογισμό του 2025, την κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία, απευθύνομαι στο σώμα του Ελληνικού Κοινοβουλίου.
Η συζήτηση μας πρέπει να επικεντρωθεί στην πραγματική κατάσταση της οικονομίας. Όχι γενικά και αόριστα αλλά επί συγκεκριμένων δεδομένων, ποου δεν μπορούν να διαστρεβλωθούν, να αλλοιωθούν και να αλλάξουν σύμφωνα με την κομματική ταυτότητα, τις επιθυμίες , τους ευσεβείς πόθους, ή ενίοτε και τους παραμορφωτικούς φακούς κάποιων.
Η Κυβέρνηση της ΝΔ δεν καταρτίζει προϋπολογισμούς με βάση ιδεοληψίες, αυταπάτες, καρποφόρα λεφτόδεντρα και αστόχαστα ρίσκα αλλά με αριθμούς, που δε λένε ποτέ ψέματα.
Τα πραγματικά δεδομένα είναι οι παραγωγικές δυνάμεις, οι δανειακές υποχρεώσεις , τα δημοσιονομικά μας μεγέθη, το ΑΕΠ της χώρας. Όπως αδιάσειστο στοιχείο είναι ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη, που ανέλαβε και συναισθάνεται την ευθύνη της πορείας της εθνικής οικονομίας, ακολουθεί τους δημοσιονομικούς κανόνες της Ε.Ε.. και εξασφαλίζει την τήρηση των ανώτατων ορίων δαπανών. Όρια δαπανών που από φέτος καθορίζονται συγκεκριμένα για κάθε κράτος- μέλος. Αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Κι αυτή η κυβέρνησή δε θα διακινδυνεύσει ποτέ επιστροφή σε μνημόνια και επιτήρηση.
Μια πραγματικότητα ακόμη είναι ότι το οικονομικό επιτελείο, που σχεδιάζει και εκτελεί τον προϋπολογισμό του προσεχούς έτους, πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψιν το διεθνές περιβάλλον.
Ο προϋπολογισμός του 2025 καταρτίστηκε σε ένα ευμετάβλητο και ρευστό διεθνές περιβάλλον, με πολέμους στη γειτονιά μας, κλιματική και ενεργειακή κρίση και πίεση από παγκόσμιο πληθωρισμό, που κλυδωνίζουν τις ισχυρότερες οικονομίες της Ευρώπης.
Η δημοσιονομική ισορροπία, λοιπόν, είναι ο μόνος τρόπος να διατηρηθεί η ανθεκτικότητα της οικονομίας. Και αυτό για την παρούσα κυβέρνηση είναι κανόνας ΜΗ διαπραγματεύσιμος.
Σωστά, λοιπόν, το οικονομικό μας επιτελείο πέτυχε να διαπερνά από την αρχή μέχρι το τέλος τον κρατικό μας προϋπολογισμό η θεμελιώδης αρχή της δημοσιονομικής ισορροπίας. Αυτή που εξασφαλίζει τη σταθερότητα και την εμπιστοσύνη!
Η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδος και οι αλλεπάλληλες αναβαθμίσεις του αξιόχρεου της Ελλάδας οφείλονται ακριβώς στην εμπιστοσύνη που ενέπνευσε η οικονομία μας, ως αποτέλεσμα της συνετής, στιβαρής οικονομικής πολιτικής που εφαρμόζουμε αυτά τα χρόνια αλλά και στη δυναμική προοπτική της εθνικής μας οικονομίας στο μέλλον.
Η Ελλάδα του 2025, δε θυμίζει σε τίποτα, την Ελλάδα του 2019.
Τα επιτεύγματα είναι μεγάλα και οι διαφορές τεράστιες. Μια γρήγορη σύγκριση, όχι για να τα εμπεδώσουν αυτοί που μας επικρίνουν και μας κουνούν το δάκτυλο. Ούτως ή άλλως, αυτοί ακούν ο,τι τους υπαγορεύει η κομματική τους εμπάθεια και το αντιπολιτευτικό τους μένος. Αλλά, για να συλλάβουν το μέγεθος τους οι συμπολίτες μας.
2019-2025:
· + 34% αύξηση του ΑΕΠ
· +28% κατώτατος μισθός
· +20% μέσος μισθός
· +84% αύξηση επενδύσεων
· +63% δημόσιες επενδύσεις
· +74% δαπάνες για την υγεία
· +73% δαπάνες για την εθνική άμυνα
· - 62 μονάδες το δημόσιο χρέος
· - 72 φόροι από τις πλάτες του Έλληνα πολίτη
- σχεδόν 10% ανεργία, ήτοι 500.000 νέες θέσεις εργασίας
- 350.000 Έλληνες, που ξενιτεύτηκαν στην κρίση, επέστρεψαν και δημιουργούν στη χώρα μας
Η οικονομική μας πολιτική λοιπόν αποδεικνύεται ότι είναι πετυχημένη. Αυτή τη στάθερη και αισιόδοξη πορεία της χώρας μας αποτυπώνει και ο προϋπολογισµός του 2025. Βασίζεται δε στα εξής γερά θεµέλια:
· Το προσεχές έτος θα έχουμε το τέταρτο υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα σε ολόκληρη την Ε.Ε.
· Το έλλειμμα θα αγγίξει το μηδέν.
· Παρουσιάζουμε πρωτοφανείς ρυθμούς αποκλιμάκωσης του δημόσιου χρέους.
· Συνολικά, θα εμφανίζουμε μία δημοσιονομική εικόνα από τις καλύτερες των χωρών της γηραιάς ηπείρου.
Και για να προλάβω κάποιους που θα σκεφτούν ότι οι αριθμοί ευημερούν αλλά τι γίνεται με την κοινωνία, σας πληροφορώ ότι ο προϋπολογισμός του 2025 περιλαμβάνει:
· μόνιμα μέτρα στήριξης, ύψους 1,1 δις.ευρώ.
· αύξηση του μέσου διαθέσιμου εισοδήματος 22,9 %, αρκετά μεγαλύτερη από τη σωρευτική αύξηση των τιμών που είναι13,1 %.
· Η αμοιβή εξαρτημένης εργασίας μεγαλύτερη του πληθωρισμού, ήτοι 3,4% έναντι 2,1% αντίστοιχα.
· Αύξηση των συντάξεων 424 εκατ. για το 2024 και επιπλέον 401 εκατ. το 2025.
· Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος στους ελεύθερους επαγγελματίες, σε συνέχεια της μείωσης κατά 50% το 2024.
· Μονιμοποίηση της επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο με κόστος 100 εκατ.
· Αναμόρφωση του μισθολογίου στον δημόσιο τομέα, με έμφαση στους χαμηλόμισθους, στους έχοντες ανήλικα και στους λειτουργούς που κατέχουν θέσεις ευθύνης.
· Νέα αύξηση στους βασικούς μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων.
· Ενίσχυση του εισοδήματος των ιατρών του ΕΣΥ.
· Αύξηση των αποδοχών, των σπουδαστών στρατιωτικών σχολών, των πληρωμάτων πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού κ.α.
· Αύξηση του στεγαστικού φοιτητικού επιδόματος.
· 12 δηλαδή αυξήσεις εισοδημάτων και 12 μειώσεις φόρων που στηρίζουν και ανακουφίζουν την κοινωνία.
Η προσπάθεια εκσυγχρονισμού του κράτους, που ξεκίνησε πριν πέντε χρόνια, συνεχίζεται δυναμικά και το 2025, μέσω της ψηφιακής μετάβασης.
Η επιτυχημένη ψηφιακή θωράκιση των διαδικασιών φορολόγησης και η παρακολούθηση της αγοράς θα συνεχιστεί με τα νέα συστήματα, να είναι ακόμη πιο αποδοτικά. Παθογένειες δεκαετιών αντιμετωπίζονται, κερδίζοντας για τους πολίτες χρόνο και χρήμα.
Όπως, η κατάργηση του Τέλους Χαρτοσήμου για πάνω από 600 συναλλαγές. Ενός θεσμού από το 1931.
Η μείωση ληξιπροθεσμων οφειλών της Γενικής Κυβέρνησης προς τρίτους φέρνει αποτελέσματα. Οι υποχρεώσεις αυτές έχουν έντονη εποχικότητα και ιστορικά μειώνονται κατά τη λήξη του έτους. Τον Σεπτέμβριο φαίνονταν αυξημένες, καθώς περιελάμβαναν και τα υπό συμψηφισμό clawback και rebate, που ανέρχονται σε 1,316 δισ. ευρώ.
Με την αφαίρεση αυτών, οι πραγματικές ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις είναι 1,5 δισ. Σημειώνω ότι μείωση των ληξιπρόθεσμων θα επέλθει και με την επιπλέον επιχορήγηση 90 εκατ. στους ΟΤΑ αλλά κυρίως από τα αποτελέσματα της μεταρρύθμισης της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας (ΕΚΑΠΥ).
Πολλά είναι τα έσοδα για τα δημόσια ταμεία από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.
Tο 2024 τέθηκε σε ισχύ η 25ετής Σύμβαση Παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, με τίμημα 3,27 δισ.
Το ποσό αυτό καταβάλλεται για πληρωμή δημόσιου χρέους και αναλογεί σε ποσοστό 1,5% του ΑΕΠ. Από το 2025 το Δημόσιο θα εισπράττει ετησίως το 9,3% των ακαθάριστων εσόδων της διαχειρίστριας εταιρείας.
Αν στα 3,3 δις της Αττικής Οδού προστεθούν:
· 0,8 δις από τη μετοχοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
· 80 εκατ. από την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου
· τα έσοδα από διάφορα άλλα ακίνητα, φτάνουμε στα 4,18 δις για το 2024.
Πέραν αυτών, υπάρχουν ποσά που έχουν συμβασιοποιηθεί αλλά δεν έχουν εισπραχθεί ακόμη. Όπως, το αντίτιμο της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού
Σε άλλες περιπτώσεις γίνονται τμηματικές καταβολές, όπως με τις συχνότητες της κινητής τηλεφωνίας, την πώληση του Ελληνικού κ.α.
Κομβικός τομέας είναι και οι επενδύσεις. Η φιλοεπενδυτική πολιτική , που ακολουθεί πιστά η κυβέρνηση Μητσοτάκη, έχει αποδώσει και συνεχίζει ακάθεκτη.
Οι επενδύσεις και οι εξαγωγές, θα αυξηθούν το 2025. Το ίδιο ισχύει και για τις δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες έχουν υπερδιπλασιαστεί το 2024, σε σχέση με το 2019 και θα αυξηθούν πολύ περισσότερο την επόμενη χρονιά.
Τον Σεπτέμβριο του 2024 ψηφίστηκε ο νόμος για το νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Βασική πηγή εσόδων, πέραν των εθνικών πόρων, αποτελούν οι εισροές από την ΕΕ. Επιπλέον, το Ταμείο Ανάκαμψης χρηματοδοτεί το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», που βρίσκεται σε εξέλιξη με την ένταξη 814 έργων προϋπολογισμού 22,2 δισ.
Όλα τα παραπάνω φανερώνουν και μία άλλη διάσταση. Τη συνέπεια και τον τίμιο πολιτικό μας λόγο. Ό,τι λέμε το κάνουμε!
Για του λόγου το αληθές, στον προϋπολογισµό που συζητούµε έχουν συµπεριληφθεί προεκλογικές εξαγγελίες του 2023 και όλα όσα ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Ο Προϋπολογισμός του 2025 αποδεικνύει τη βασική μας προτεραιότητα, που ίναι η βιώσιµη ανάπτυξη που στηρίζει τους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας, χωρίς όμως να στραγγαλίζει τους συνεπείς φορολογούµενους.
Είναι σημαντικό και πολιτικά ορθό να είμαστε ρεαλιστές και να βλέπουμε τις δυνατότητες της χώρας μας, όχι σε ένα φαντασιακό πλαίσιο, αλλά το τι πραγματικά μπορούμε να κάνουμε με τους πόρους που έχουμε. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα που θέτει συστηματικά αυτή η Κυβέρνηση στους Προϋπολογισμούς της. Και κάθε χρόνο το στοίχημα το κερδίζει.
Ο προϋπολογισµός του 2025 δεν είναι προϋπολογισµός ανισοτήτων ούτε φτώχειας. Δεν είναι αντι-αναπτυξιακός. Δεν είναι ο προϋπολογισμός μιας χώρας δεύτερης κατηγορίας, αλλά μιας χώρας ευνομούμενης, ισχυρής, αισιόδοξης, σύγχρονης.
Συνδυάζει τη δημοσιονομική σοβαρότητα με την οικονομική ανάπτυξη, απαντά σε εθνικές και κοινωνικές ανάγκες, επουλώνει τις πληγές της δεκαετούς κρίσης, πραγματοποιεί μεγαλύτερη σύγκλιση με την Ε.Ε. και συντελεί στην πρόοδο της πατρίδας μας.
Κλείνοντας, τονίζω ότι από τον Ιούλιο του 2019 η κυβέρνηση Μητσοτάκη οδηγεί µεθοδικά, µε όραµα και µε ασφάλεια τη χώρα, στον δρόμο των μεταρρυθμίσεων και της ανάπτυξης. Τον δρόμο που πρότειναμε στην ελληνική κοινωνία και εκείνη τον ενέκρινε δύο φορές. Είμαστε αποφασισμένοι, μέχρι το 2027, που θα κριθούμε ξανά, να αναπτύσσουμε συνεχώς την οικονομία μας, να στηρίζουμε αδιαλείπτως το κοινωνικό κράτος και να εμπνέουμε ελπίδα και αισιοδοξί, στις Ελληνίδες και στους Έλληνες!”